Wizualizacje w programie Revit. Dlaczego lepiej je robić w Twinmotion

0 Shares
0
0
0
0

Revit dysponuje w swoim interfejsie opcje renderowania. Od dłuższego czasu a być może od zawsze ich jakość znacząco odbiega od standardu branży wizualizacji. Od kilku lat Revit zaczął ściśle współpracować z programem Twinmotion, który ma za zadanie wyręczyć go z tej funkcji.

W tym wpisie kilka powodów dlaczego Twinmotion > Revit jesli chodzi własnie o aspekt tworzenia fotorealistycznych wizualizacji.

Twinmotion ma lepsze materiały/tekstury

Biblioteka materiałów i tekstur w Revit jest bardzo uboga. W Twinmotion mamy ich dużo więcej a także możemy w łatwy sposób pobierać / kupować nowe tekstury o wysokiej rozdzielczości z internetu i aplikowac ich pełna funkcjonalność w Twinmotion. Mówie tu nie tylko o samym pliku tekstury ale także mapy Normal czy Roughness.

Oprócz wbudowanej biblioteki Twinmotion mamy tez dostęp do Megascans, która ciągle jest rozbudowywana i ma nawet szerszą ofertę. To wszystko dzięki Epic Games z którego wywodzi się Twinmotion przez co mamy wiele obiektów oraz materiałów z biblioteki wykorzystywanej w branży projektowania gier.

Źródło: Twinmotion.com

Twinmotion bije na głowę Revit w roślinności

Revit nie posiada realistycznie wyglądającej roślinności. Modele RPC to bardzo stara technologia, która w bardzo rzadkich przypadkach wygląda dobrze w trybie realistcznym. W Twinmotion biblioteka jest bogata a gdy dobrze się poszuka można znaleźć prawdziwe perełki. Oczywiście w TM (Twinmotion skrótowo) dysponuje modelami 3D drzew, które przy obracaniu czy animacji wyglądają na prawdę dobrze. Dodatkowo w najnowszej wersji pojawiła się opcja modyfikacji materiału liści drzew co uznawane jest za duży krok na przód.

Zobacz tutaj: https://dev.epicgames.com/documentation/en-us/twinmotion/foliage-materials

Dodatkowo w TM możemy dodać trawę 3D, oraz mamy możliwośc malowania powierzchni dowolnie dobraną roślinnoścą.

Zródło: Facebook, Twinmotion Community Group
Źródło: Rendering wykonany przez Manuel Silva Zurita, Facebook Twinmotion Community Group

Twinmotion ma realistyczną bibliotekę obiektów

W przeciwieństwie do Revit w bibliotece TM znajdziemy obiekty takie jak sofy czy poduszki czy zasłony, które wyglądają realistycznie. Dodatkowo TM czyta formaty takie jak FBX czy 3ds, SKP, czyli mamy dostęp do całej biblioteki profesjonalnie stworzonych modeli 3D, które nie są kanciaste i toporne jak wygląda to w Revit.

Oczywiście Revit ma za zadanie stworzenie wyglądającej dobrze dokumentacji więc można do jakoś usprawiedliwić, ale dla wizualizacji jest to niewybaczalne. Oczywiście ściany, okna, drzwi nadal należy modelowac w Revit, ale pewne meble można już zastąpić biblioteką TM. Dodatkowo mamy dostęp do obiektów 3D z oferty Sketchfab i Megascans w których mozna znaleźć nawet bardzo nietypowe modele jak np. skan katedry.

Twinmotion ma szereg ustawień światła i kamery

TM ma dużo więcej ustawień sceny i oświetlenia. Możemy pobierać nawet mapy HDRI z realistycznym niebem, chmurami, pozycją słońca. Dodatkowo mamy ustawienia samej kamery: filtry, szerokośc obiektywu, lens flare itp. Dodatkowo możemy eksportować do rozdzielczośći 4K i 8K. Revit tego wszystkiego nie potrafi i pewnie już nawet nie planuje, bo po co.

Źródło. Wizualizacja wykonana przez Anh Pham, https://www.twinmotion.com/en-US/news/winning-entry-breakdown-one-archicad-model-any-environment-twinmotion-community-challenge-4

LUMEN czyli renderowanie w czasie rzeczywistym

Za olbrzymi przełom uważane jest zastosowanie silnika LUMEN wywodzącego się z Unreal Engine (znowu gry), który pozwala na renderowanie w czasie rzeczywistym sceny. Jest to jedna z najlepszych technologii tego typu i stanowi dużą konkurencję nawet wewnątrz innych programów do wizualizacji jak Lumion czy D5Render.

Lumen jest niesamowity szczególnie jeśli chodzi o tworzenie animacji. Przyzwoite efekty mozna osiągac po minutach renderingu. Przy technologii path tracer (również dostępnej w TM) trwa to długie godziny, bo każda klatka filmu jest renderowana osobno. Jestem bardzo ciekawy co przyniesie przyszłość i jakie inne technologie z Unreal Engine będą stopniowo importowane do TM.

Podsumowując TM to zupełnie inna liga, więc nawet nie warto próbować robić je w Revit. Powiem więcej, kwestia zakładki Wyglądu materiałów w Revit stała się dla mnie zupełnie pomijalna, O ile nie jest to ważne po prostu przypisuje tam ogólne kolory bez wchodzenia w plik tekstury – to w zupełności wystarczy.

Jestem bardzo podekscytowany zmianami które dynamicznie są wprowadzane do TM, tym bardziej że co kilka tygodni pojawiają się kolejne aktualizacje, czego niestety nie mogę powiedzieć o Revit na którego aktualizacje czekamy niemal rok.

0 Shares
You May Also Like