Revit to bardzo intuicyjne narzędzie. Bez problemu wymodelujesz ścianę wskazując dwa punkty, wstawisz okna, przełączysz na widok 3D i voila oto twoje pierwsze dzieło. Możesz przez długi czas uczyć się Revita kierując się jedynie intuicją, domysłami. O ile na początku jest to bodziec motywujący przynoszący szybko naoczne efekty, w dłuższej perspektywie może niestety  zaprowadzić nas w pułapkę złych nawyków które łatwo się utrwalają. Warto więc już na wstępie zwrócić uwagę na pewne funkcje programu które zwiększą naszą efektywność pracy, a być może jako początkujący użytkownik jak na razie je ignorowałeś.

Diabeł jak zwykle “tkwi w szczegółach”. (Artykuł dla początkujących użytkowników Revita, ale doświadczonych użytkowników też może czymś zaskoczę. 😉 )

1. Na etapie modelowania, niezbędne będzie utworzenie dodatkowych przekrojów tzw. roboczych. Zamiast tworzyć miliard kolejnych widoków przekrojowych zadbaj o to aby utworzyć ich kilka i przesuwać w rzucie w ramach naszych potrzeb. Jeżeli widoki robocze nie są już nam potrzebne usuń je.

2. Wiele elementów takich jak ściana, schody, rampa jest dowiązywanych do Leveli (poziomów). Nie ma potrzeby tworzenia levelu specjalnie po to aby dołączyć do niego pojedyńcze elementy. Duża liczba poziomów obciąża nasz model i wprowadza bałagan w projekcie. Zamiast tego zbadaj rzędną do której chcesz dołączyć element za pomocą etykiety 2D a następnie zanotuj ten parametr przy okazji modelowania elementu i wprowadź wartość przy parametrze “offset”. UWAGA: Zakres widoczności w rzucie manipulujemy parametrem View Range a nie przesuwając utworzony Level.

Level

Wstaw opis Spot Elevation aby odczytać rzędną

 

Level2

Pokazany jest przykład ramy której Top Level jest określony przez parametr Top Offset.

ViewRange

View Range- zakres widoczności rzutu. To tutaj możemy przesuwać płaszczyznę tnącą, a nie poprzez przesuwanie Poziomów w widoku elewacji.

3.  Naucz się terminologii Revita. Blok to w uproszczeniu od teraz Rodzina. Rodzina dzieli się na systemową i niesystemową (nazywana również komponentem). Jaka jest różnica ?

  • Rodzina systemowa jest tworzona w środowisku projektu  i nie może zostać zapisana jako osobny plik. Rodziny systemowe to: ściana, strop, dach,  płyta fundamentowa,  ława fundamentowa,  schody , rampa,  dach.  (Chyba wymieniłem wszystkie).
  • Rodzina niesystemowa może być zapisana do osobnego pliku w formacie *.rfa. Są to wszystkie pozostałe elementy takie jak meble, okna, drzwi. Cała biblioteka Autodesk pobierana w trakcie instalacji składa się z rodzin niesystemowych (komponent-owych)

Następny termin to Typ (Type) i Wystąpienie (Instance) oraz parametry z tym związane ->parametry typu i parametry wystąpienia. Jaka jest różnica ?

  • Zmieniając parametr typu zmieniam wiele elementów na raz . Parametry typu są widoczne po kliknięciu przycisku “Edit Type”
  • Edytując parametr wystąpienia zmieniam cechę pojedynczego zaznaczonego elementu.
Instance

Parametry wystąpienia ( Instance)

TypeParameter

Paramter typu (Type)

 

To wszystko w  pierwszej części. Nie długo kolejna porcja Tip-ów .

 

Szymon Janczura

 

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

©2018 ProjektowanieBIM

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?