Revit to bardzo intuicyjne narzędzie. Bez problemu wymodelujesz ścianę wskazując dwa punkty, wstawisz okna, przełączysz na widok 3D i voila oto twoje pierwszy model.

Możesz przez długi czas uczyć się Revita kierując się jedynie intuicją, domysłami. O ile na początku jest to bodziec motywujący przynoszący szybko naoczne efekty, w dłuższej perspektywie może niestety  zaprowadzić nas w pułapkę złych nawyków które łatwo się utrwalają.

Warto więc już na wstępie zwrócić uwagę na pewne funkcje programu które zwiększą naszą efektywność pracy, a być może jako początkujący użytkownik jak na razie je ignorowałeś.

(Artykuł dla początkujących użytkowników Revita, ale doświadczonych użytkowników też może czymś zaskoczę. 😉 )

Przekroje robocze

Na etapie modelowania, niezbędne będzie utworzenie dodatkowych przekrojów tzw. roboczych. Zamiast tworzyć nieskończoną liczbę widoków przekrojowych zadbaj o to aby utworzyć ich kilka i przesuwać w rzucie w ramach naszych potrzeb. Jeżeli widoki robocze nie są już nam potrzebne usuń je.

Zbyt wiele poziomów

Większość kategorii takich jak ściana, schody, okna jest dowiązywanych do poziomów (levels). Nie ma potrzeby tworzenia poziomu specjalnie po to aby dołączyć do niego pojedyncze elementy.

Duża liczba poziomów obciąża nasz model i wprowadza bałagan w projekcie. Zamiast tego zbadaj rzędną do której chcesz dołączyć element za pomocą etykiety 2D a następnie zanotuj tę wartość. W trakcie modelowania elementu i wprowadź wartość odsunięcia góry lub podstawy „offset”.

Druga ważna rzeczą jest umiejętność korzystania z zakresu widoku. Warto poczytać więcej o tym ustawieniu. . Skrót to VR jak View Range.

Level
Wstaw opis Spot Elevation aby odczytać rzędną
Level2
Pokazany jest przykład ramy której Top Level jest określony przez parametr Top Offset.
ViewRange
View Range- zakres widoczności rzutu. To tutaj możemy przesuwać płaszczyznę tnącą, a nie poprzez przesuwanie Poziomów w widoku elewacji.

Zapoznaj się z Revit -owym słownikiem

Naucz się terminologii Revita. Blok to w dużym uproszczeniu rodzina. Rodzina dzieli się na systemową i niesystemową (nazywana również komponentem). Jaka jest różnica ?

  • Rodzina systemowa jest tworzona w środowisku projektu  i nie może zostać zapisana jako osobny plik. Rodziny systemowe to: ściana, strop, dach,  płyta fundamentowa,  ława fundamentowa,  schody , rampa,  dach.  (Chyba wymieniłem wszystkie).
  • Rodzina niesystemowa może być zapisana do osobnego pliku w formacie *.rfa. Są to wszystkie pozostałe elementy takie jak meble, okna, drzwi. Cała biblioteka Autodesk pobierana w trakcie instalacji składa się z rodzin niesystemowych (komponent-owych)

Następny termin to Typ (Type) i Wystąpienie (Instance) oraz parametry z tym związane ->parametry typu i parametry wystąpienia.

Jaka jest różnica ?

  • Zmieniając parametr typu zmieniam wiele elementów na raz . Parametry typu są widoczne po kliknięciu przycisku „Edit Type”
  • Edytując parametr wystąpienia zmieniam cechę pojedynczego zaznaczonego elementu.
Instance
Parametry wystąpienia ( Instance)
TypeParameter
Paramter typu (Type)

To wszystko w  pierwszej części. Niedługo nowa porcja wskazówek.

Szymon Janczura

Inżynier Budownictwa po Politechnice Warszawskiej. Zainteresowany nowoczesnymi rozwiązaniami w branży budowlano-architektonicznej. Certyfikowany szkoleniowiec Autodesk Revit Architecture. Twórca platformy e-learningowej bimv.pl

1 komentarz
  1. zygimar 7 miesięcy temu

    Czy więcej nie będzie?

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?